ByBi tilbyr å hjelpe medlemmene med kjøp av bifolk!
Er du ByBi medlem? Bli med oss for å nytte av medlemstjenester!
Frist for å bestille er 30.april.
Frist for levering av utstyr er 30.april.
Vi har avtalt med Jens Nybøle og Christine Haug i 2025 for å skaffe bifolk til medlemmene våre.
Rase: Buckfast
Dronning fra 2024
Biene er testet for åpen og lukket yngelråte i tillegg til vanlige sertifiseringsinspeksjoner.
Biene kommer på 10 helrammer med en brukt helkasse.
Prisen blir 4800kr + MVA.
Utstyret som du må ha kommer i tillegg.
Bestilling
Du fyller ut skjemaet du finner nedenfor. Faktura sendes ut på bakgrunn av bestillingsskjemaet og må være betalt før 09.mai.
LES NØYAKTIG ALL INFO OM BESTILLING, INNLEVERING AV UTSTYR OG UTLEVERING AV BIER.
Kjøp bier og utstyr bare fra sertifiserte birøktere
Husk at dere bare kjøper bier – og eventuelt brukt utstyr – fra sertifiserte birøktere.
Vi anbefaler dere som går på grunnkurs til bare å kjøpe nytt utstyr. Senere har dere erfaring til å kunne gjøre gode vurderinger når dere kjøper brukt utstyr.
Bier er husdyr og skal forvaltes på en forsvarlig måte. Det er viktig å ivareta en god dyrehelse og stell gjennom hele året. I byer er det ekstra viktig at biene har et godt gemytt, slik ivaretar vi en positiv samhandling mellom bier og befolkning.
Det er vesentlig å holde seg oppdatert på fagkunnskap og vi oppfordrer dere til å danne mindre røkterlag slik at dere har et fellesskap rundt arbeidet.
Innlevering av kubemateriell
I år, på grunn av smitterisiko, leverer dere ikke inn kasser som en del av kubemateriell. Å samle inn over 100 brukte kasser fra ulike medlemmer og flytte dem til bigårdsplassen er ikke en risiko verken vi eller næringsbirøkteren ønsker å ta.
Uansett, for å kjøpe bier må dere levere noen utstyr til ByBi i forkant.
Utstyret kan leveres mellom 20. og 30.april. For hvert bifolk du har bestilt må du levere følgende bikubemateriell:
– Bunnbrett (diagnosebrett ikke nødvendig)
– Vandregitter
– Stropp
– Deres informasjon
(Du leverer ikke helkasser. Biene fraktes i egen helkasse.)
Forberedelser:
– Alt utstyr må være desinfisert med Virkon S før levering eller må være nytt.
– Utstyr til hver kube samles i sett, der hvert sett består av ett bunnbrett, én stropp og
ett vandregitter. Hvert sett bindes sammen med tau/bånd som kan klippes over.
Merk bikubemateriellet med:
– Navnet ditt
– Kubenummer (1 av 3, 2 av 3 osv..)
– Pass på at ditt navn og kubenummer skal stå med vannfast skrift oppå taket på en måte som tåler både frakt, vær & vind.
Vi har plass for levering av bikubemateriell ved siden av Stabburet på Bygdø Kongsgård. Nedenfor er lenken til leveringspunktet og et bilde som viser det.
NB: I fjor leverte noen medlemmer utstyrene foran Låven. Bruk lenken nedenfor for å se aktuelt leveringspunktet.
Deres utstyr vil hentes rett etter fristen og fraktes til bigårdsplassen, og slås sammen med 10 rammer med bier og fôr i en bikube.
Alle bifolk vil fraktes til Bygdø Kongsgård i mai (midten til slutten av mai).
Googlemaps lenke for innleveringspunktet

Utlevering av biene
Datoen for utlevering av biene er ikke fastsatt ennå: vi tror fra midten til slutten av mai. Utleveringen skjer rundt kl. 23 på samme plass, altså ved Stabburet på Bygdø Kongsgård.
Dette tidspunktet er valgt for å minimere stresset for biene under flyttingen, da de må få tid til å fly ut etter transporten kvelden før. Vi kan ikke understreke nok hvor viktig det er at du er på plass til avtalt tid.
Husk å melde fra til Mattilsynet i forkant av utplasseringen av biene om du lager en ny bigård.
Ta kontakt med Idil på idil@bybi.no om noe er uklart.
Merking av bigårder
Alle bigårder skal merkes med kontaktinfo.
Dere kan gjerne laste ned denne filen eller lage deres egen.
På ByBis hjemmeside kan du finne mer info og linker til viktig info om bier og birøkt i byen. Her kan du lese mer om sårbarhetssonene, mattilsynet, forskrifter, tips til beplantning og info om solitærbier.
Skjemaer og mer info om bier i byen.
🐝🐝🐝🐝