Honning – den nye vinen
ByBi etablerte i januar 2019 ByBi HonningHub. Her jobber vi for økt bevissthet om honning som et gourmetprodukt med stor anvendbarhet på kjøkkenet, for derved å øke honningforbruket i Norge.
I Norge bruker vi årlig 0.3 kg honning – svinnende lite i verdenssammenheng – , og oftest kun som søtningsmiddel i teen. Å sidestille sukker og honning er imidlertid som å sidestille saft og sjampanje. For honning har like stor smaksrikdom som vin og er et spennende kulinarisk krydder i grytene – mer om dette her.
Å bruke honning mest for dens sødme har åpnet for en omfattende honningforfalskning verden over hvor billig nærings-og smaksfattig sukkerlake blandes med honningen. Honning er faktisk et av de mest forfalskede produkter på verdensbasis. Dette utgjør en stor trussel mot tilliten til produktet, og honningforbruket verden over faller.
Norsk honning er imidlertid av ypperste kvalitet. Norske birøktere setter sin ære i å frembringe et rent, ekte og ærlig produkt som fortjener stolt plassering i hyller og rundhåndet bruk på kjøkkenet.
Gjennom ByBi HonningHub ønsker vi å øke honningproduktets status gjennom kunnskapsspredning, arrangering av smaksaftener og matkurs, og gjennom informasjon rettet mot kokker, sommelierer og restauratører. Vi tilbyr også analyseprogrammer og kvalitetsmerking for honning for å kunne lett skille et ekte fra et uekte produkt.
Slik ønsker vi å bidra til en solid og produktiv birøkternæring og til bienes flittige pollinering som bidrar til et blomsterrikt, fargesprakende og velduftende biologisk mangfold i det norske landskap.
Vi er arrangører av NM i Honning 2020.
ByBis kvalitets- og smaksleder Anastasiya Dykyy og ByBis faglige leder Ragna Ribe Jørgensen, er utdannet i sensorikk og honning ved italienske Albo Nazionale degli Esperti in Analisi Sensorale del Miele. Synne Hemsen Berg er leder for kommunikasjon og merkevarearbeid. Kontaktperson er Ragna