Honning – den nye vinen
ByBi Honning jobber for økt bevissthet om honning som et gourmetprodukt med stor anvendbarhet på kjøkkenet. For oss er det viktig å formidle at #honningerikkebarehonning
I Norge bruker vi årlig kun 300 gram honning pp – svinnende lite i verdenssammenheng – , og oftest kun som søtningsmiddel i teen. Å sidestille sukker og honning er imidlertid som å sidestille saft og champagne. For honning har like stor smaksrikdom som vin og er et spennende krydder i grytene – lær om honningens kulinariske sider her.
I ByBi Honning ønsker vi å øke honningproduktets status gjennom kunnskapsspredning, arrangering av smaksaftener og matkurs, og gjennom informasjon rettet mot fagfolk som birøktere og honningprodusenter, kokker, sommelierer og restauratører.
Å bruke honning mest for dens sødme har åpnet for en omfattende honningforfalskning verden over, hvor billig nærings-og smaksfattig sukkerlake blandes med honningen. Honning er faktisk et av de mest forfalskede produkter på verdensbasis. Dette utgjør en stor trussel mot tilliten til produktet, honningforbruket verden over minker, birøkternes inntekt faller og de avslutter sin virksomhet, og bienes pollinering av landskapet reduseres. Vi jobber med analyseprogrammer og kvalitetsmerking for honning for lett å skille et ekte fra et uekte produkt.
Norsk honning er imidlertid av ypperste kvalitet. Norske birøktere setter sin ære i å frembringe et rent, ekte og ærlig produkt som fortjener stolt plassering i hyller og rundhåndet bruk på kjøkkenet. Gjennom ByBi Honning ønsker vi å bidra til en solid og produktiv røkternæring, og til et blomsterrikt, fargesprakende og velduftende biologisk mangfold i det norske landskap gjennom bienes pollinering.
ByBi Bonning team
Kontaktperson: ByBi HonningHub leder Ragna Ribe Jørgensen, utdannet i sensorikk og honning ved italienske Albo Nazionale degli Esperti in Analisi Sensorale del Miele.